Resipi

Resipi: Kunyit Tomato

Pin
+1
Send
Share
Send

Tomat kering matahari? Oh ya! Adakah anda tahu sesiapa yang tidak menyukainya? Saya belum jumpa lagi. Sebagai peminat hidangan ini, saya mencadangkan untuk memasak mereka sekarang.

Tomat kering matahari adalah indah baik untuk mereka sendiri dan sebagai topping untuk banyak hidangan. Pilihan win-win yang paling banyak diperoleh dengan pasta, bulgur, salad dan sayuran rebus. Dan dengan kerak roti buatan sendiri, jika dicelupkan dalam minyak dari tomato yang sama. Mmm ... Dan anda menyedari betapa cepatnya ia berakhir, adakah ia patut membuka peluang?

Oleh itu, saya memutuskan untuk belajar bagaimana untuk mengeringkan tomato untuk masa yang lama. Lebih-lebih lagi, saya mahu bukan sahaja untuk mencuba demi eksperimen, tetapi untuk mencapai rasa yang kaya dan konsisten, seperti dalam sebuah bank dari Greece. Tidak cip, tetapi tidak dibakar tomato, tetapi ada di antara. Lebih-lebih lagi, sihat, organik dan sangat lazat.

Sudah tentu, tomato sebenar perlu dikeringkan di matahari selatan yang murah hati, dan bukan di Moscow yang berubah-ubah. Ketuhar atau pengering mungkin penyelesaiannya. Saya mempunyai pilihan pertama. Jika anda seorang peminat tomato kering seperti saya, jangan buang masa pada resipi ini.

Penting! Perhatian khusus harus dibayar kepada pilihan tomato untuk pengeringan. Mereka mestilah kualiti terbaik - masak dan kenyal. Dan setakat mungkin. Ia adalah yang paling mudah untuk mengambil ceri berbentuk buah atau besar. Dan yang terbaik, jika mereka adalah saiz yang sama.

Dan mengenai benda kerja. Anda boleh mensterilkan balang dan menggulungnya seperti yang sepatutnya. Saya tidak suka prosedur ini, jadi saya hanya menyimpan tomato dalam minyak selama beberapa minggu. Anda tidak boleh menambah gula, walaupun tomato masam, supaya tidak mengurangkan manfaat produk hebat ini. Dan perhatikan bahawa lebih baik untuk menuangkan herba bukan pada tomato mentah, tetapi secara langsung dalam balang. Untuk jam-jam yang tomato dibelanjakan di dalam ketuhar, herba dan rempah-rempah masih tidak akan meninggalkan apa-apa.

Bahan-bahannya

Tomato - 2-4 kg (bergantung kepada saiz pan)

Garam merah jambu atau Himalaya

Herba kegemaran (oregano, basil, rosemary, pudina)

Minyak zaitun tambahan - 300-500 ml

Bawang putih segar secukup rasa

Manual arahan

  1. Panaskan ketuhar hingga 60-100 darjah. Tutup kuali dengan kertas.
  2. Basuh dan keringkan tomato. Sekiranya anda mahu, anda boleh mengeluarkan batang, biji dan jus. Kemudian tomato akan kering lebih baik, tetapi akan menjadi kering.
  3. Letakkan tomato pada helai baking dengan kepingan dan garam. Garam diperlukan: dengan itu, tomato akan mengeluarkan jus lebih cepat, akan disimpan lebih lama dan lebih baik.
  4. Letakkan kuali dalam ketuhar selama 5-7 jam, membuka pintu 2 sentimeter untuk mengeluarkan kelembapan. Masa pengeringan bergantung kepada kematangan dan saiz tomato, serta kualiti ketuhar. Dari semasa ke semasa, anda boleh menghidupkan perolakan dan mengubah suhu.
  5. Percumakan tomato siap. Mereka perlu sedikit lembap dan mudah bengkok. Jika anda mengeringkannya, anda akan mendapat cip tomat - juga pilihan, tetapi tidak begitu sihat.
  6. Tuangkan 3 sudu minyak zaitun ke dalam balang kaca dan taburkan beberapa herba kegemaran anda. Pilihan saya adalah dengan rosemary dan lada panas. Dalam banyak resipi seperti itu, anda boleh mencari bawang putih, tetapi, pada pandangan saya, ia mengganggu rasa halus tomato. Jika anda masih membuat keputusan untuk menggunakan bawang putih, potong ke dalam plat nipis dan masukkan ke dalam balang herba.
  7. Letakkan tomato dengan ketat di dalam balang dan isi dengan minyak (ia harus menutupi tomato sepenuhnya). Dalam proses meletakkan, tambah lagi herba dan bawang putih. Kemudian tutup penutup rapat dan letakkan selama 2-3 minggu di tempat yang gelap dan sejuk di luar peti sejuk.
  8. Nikmati!

Dalam komen, pastikan untuk berkongsi bagaimana anda mendapat resipi ini!

Pin
+1
Send
Share
Send

Tonton video itu: Ayam Masak Tomato (April 2020).